Sök:

Sökresultat:

311 Uppsatser om Organisatoriskt stöd - Sida 1 av 21

I stundens hetta ? om krishantering och organisatoriskt lÀrande i Halmstads kommun

Titel:I stundens hetta ? om krishantering och organisatoriskt lÀrande i Halmstads kommunFörfattare:Pernilla HolmbergUppdragsgivare:JMG/Tomas OdénKurs:Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapTermin:Höstterminen 2012Handledare:Nicklas HÄkanssonSidantal:38 sidor (cirka 16 000 ord)Syfte:Att fÄ kunskap om förekomsten av organisatoriskt lÀrande i organisationens Halmstads kommun med anledning av de tvÄ extraordinÀra hÀndelserna ?vattenhÀndelsen? och ?hamnbranden?.Metod:Kvalitativa intervjuerMaterial:Fyra kvalitativa intervjuer med relevanta roller inom Halmstads kommun.Huvudresultat:Resultatet visar att det försiggÄr organisatoriskt lÀrande i Halmstads kommun. Medveten om sitt lÀrande har man lÀrt sig mycket genom egna erfarenheter och misstag frÄn de tvÄ extraordinÀra hÀndelserna. Kommunen följde till största del sin uppsatta krisplan, men gjorde samtidigt nÄgra avsteg och kunde improviserade i stundens hetta. En samlokalisering av flera olika staber, effektiviteten i sociala medier, samt videowebbtjÀnsten Bambuser Àr de insatser som i sammanhanget sticker ut mest..


Organisationers lÀrande : En studie av lÀrande inom Rockparty

Denna uppsats fokuserar pÄ fÀltet organisatoriskt lÀrande. I denna uppsats undersöks huruvida en definition av vad organisatoriskt lÀrande Àr, Àr av vikt för utvecklingen av omrÄdet. Vi tar vÄr utgÄngspunkt i kritik som riktats mot denna definitionsdebatt, som menar att organisationer redan lÀr sig och att man snarare bör studera detta lÀrande och utveckla detta istÀllet för att söka formulera en exakt definition.Vi har i denna uppsats gjort en fördjupad studie av en utvald organisation, Rockparty, för att se hur denna handskas med lÀrande inom organisationen. Resultatet av denna studie blev insikten om att organisationen i allra högsta grad sysslar med vad vi kÀnner igen som organisatoriskt lÀrande. Vilket föranleder oss att ta rygg pÄ den tidigare yttrade kritiken mot definitionsdebatten som sÄdan och ett bifall till uppmaningen att istÀllet studera och utveckla det lÀrande som pÄgÄr..

Organisatoriskt engagemang

Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer i den psykosociala arbetsmiljön som gynnar det organisatoriska engagemanget samt om kommunikation har nÄgon speciell betydelse i detta avseende. Tidigare forskning har pÄvisat samband mellan psykosociala arbetsmiljöfaktorer och organisatoriskt engagemang. Tidigare forskning har Àven pÄvisat att kommunikation Àr en betydande psykosocial arbetsmiljöfaktor. Undersökningen Àr genomförd pÄ en gymnasieskola i Södra Sverige. Datainsamlingen bestod av intervjuer och enkÀter.

Organisatoriskt lÀrande: en fallstudie vid Lunds universitet

Att en organisation fattar beslut om överordnade mÄl och strategier innebÀr i sig inte nÄgot organisatoriskt lÀrande. För att möjliggöra en integration av uppstÀllda mÄl och strategier sÄ att dessa genomsyrar organisationen behöver det ske en process - ett organisatoriskt lÀrande. Vi har i denna uppsats studerat hur denna process gÄr till i organisationen Lunds universitet, nÀr det gÀller integration av mÄl och strategier rörande ledarskap och hur universitetet i denna process tillvaratar individuell kunskap och kompetens sÄ att organisationen fÄr en högre kompetens och dÀrmed en ökad möjlighet att nÄ uppstÀllda mÄl. Vi har utgÄtt frÄn litteratur kring organisatoriskt lÀrande, dÀr vi gjort en sammanstÀllning av de teorier och den forskning som vi anser har relevans för vÄr frÄgestÀllning. Ur dessa har vi tagit fram följande kriterier för organisatoriskt lÀrande: kommunikation, tillgÀngliggörande, reflektion och samsyn och integration.


Att omsÀtta kunskap i handling - En kvalitativ studie av organisatoriska lÀrandeaspekter

Titel: Att omsÀtta kunskap i handling - En kvalitativ studie av organisatoriska lÀrandeaspekter NivÄ: Kandidatuppsats i Ledarskap och Organisation Författare: Jessica SÀÀf och Alexandra Ridell UtgivningsÄr: Ht 2011 Handledare: Anders Edvik och Charlotte Petersson ProblemomrÄde: Det finns en problematik i att enas om vad begreppet organisatoriskt lÀrande innebÀr. Samtidigt tycks det finnas en enighet kring att organisationer bör anpassa sig till och efterstrÀva organisatoriskt lÀrande. I denna studie vill vi belysa begreppets komplexitet nÀr det undersöks i en organisatorisk verklighet. Metod: En studie har genomförts i en högrisk organisation (HRO) dÀr nio personer intervjuats. Intervjuerna har baserats pÄ litteratur och forskning om den organisatoriska lÀrandeprocessens nyckelaspekter. Det empiriska materialet har analyserats utifrÄn de nyckelbegrepp som framkom i intervjuerna; handlingsutrymme och förÀndringsbenÀgenhet (avseende rutiner). Resultat: VÄr studie visar att begreppen handlingsutrymme och förÀndringsbenÀgenhet (avseende rutiner) förstÄs utifrÄn den organisatoriska kontexten.

Upplevelsen av organisatoriskt stöd vid en sÀrskild hÀndelse - ur en ambulanssjuksköterskas perspektiv

Informanterna beskrev i huvudsak det organisatoriska stödet och den utveckling som varit som positiv. Denna utveckling, med mindre machokultur tros ha kunnat vara en bidragande orsak till att stödet Àr mer accepterat och efterfrÄgas i större grad Àn tidigare. Vidare framgick vikten av Äterkoppling till hÀndelsen. Den familjÀra gemenskapen med kollegan utgjorde ett stort, indirekt organisatoriskt stöd..

Organisatoriskt stöd och grupputveckling- hur hÀnger det samman? En studie i det organisatoriska stödet och dess inverkan pÄ arbetsgruppers prestationer.

Syftet med denna kvantitativa studie var att utifrÄn Susan A. Wheelans IMGD teori undersöka hur det organisatoriska stödet ser ut i arbetsgrupper pÄ olika utvecklingsnivÄer och om det finns samband mellan sÄdant stöd och utvecklingsnivÄ, vilken Àr unison med gruppens prestationsnivÄ. Genom en websurvey som distribuerades till ett bekvÀmlighetsurval via Facebook samlades data in frÄn 52 deltagare, verksamma i arbetsgrupper inom skilda arbetsomrÄden. Resultatet visade ett signifikant samband mellan organisatoriskt stöd och grupputvecklingsnivÄ. Resultatet visade Àven att det genomgÄende fanns utrymme för deltagarnas organisationer att öka stödet till sina arbetsgrupper, frÀmst i frÄga om utbildning och utveckling samt feedback, erkÀnnande och belöningar pÄ gruppnivÄ.

Effekter och förutsÀttningar för etisk reflektion i förhÄllande till organisatoriskt lÀrande i palliativ vÄrd : En litteraturstudie

Denna litteraturstudie presenterar effekter och förutsÀttningar för etisk reflektion i förhÄllande till organisatoriskt lÀrande i palliativ vÄrd. Arbetet Àr genomgÄende av ett kvalitativt förhÄllningssÀtt i analys och bearbetning. UtifrÄn en kvalitativ ansats ger litteraturstudien en fördjupning i omrÄdet etisk reflektion i förhÄllande till organisatoriskt lÀrande i palliativ vÄrd. Datainsamling skedde utifrÄn sökord kring palliativ vÄrd och etiska modeller. Urvalet presenteras i olika steg utifrÄn Fribergs analysgÄng.Resultatet av betydelsefulla förutsÀttningar för etisk reflektion presenteras utifrÄn huvudteman och underteman i tabell och löpande text.

Organisatoriskt stöd och grupputveckling- hur hÀnger det samman? En studie i det organisatoriska stödet och dess inverkan pÄ arbetsgruppers prestationer.

Syftet med denna kvantitativa studie var att utifrÄn Susan A. Wheelans IMGD teori undersöka hur det organisatoriska stödet ser ut i arbetsgrupper pÄ olika utvecklingsnivÄer och om det finns samband mellan sÄdant stöd och utvecklingsnivÄ, vilken Àr unison med gruppens prestationsnivÄ. Genom en websurvey som distribuerades till ett bekvÀmlighetsurval via Facebook samlades data in frÄn 52 deltagare, verksamma i arbetsgrupper inom skilda arbetsomrÄden. Resultatet visade ett signifikant samband mellan organisatoriskt stöd och grupputvecklingsnivÄ. Resultatet visade Àven att det genomgÄende fanns utrymme för deltagarnas organisationer att öka stödet till sina arbetsgrupper, frÀmst i frÄga om utbildning och utveckling samt feedback, erkÀnnande och belöningar pÄ gruppnivÄ.

Organisatoriskt engagemang i bemanningsbranschen

 Krav pĂ„ flexibilitet har bidragit till att tidsbegrĂ€nsade anstĂ€llningar har ökat och bemanningsbranschen expanderat de senaste Ă„ren. Den nya utmaningen har blivit att bevara det organisatoriska engagemanget hos anstĂ€llda nĂ€r inte lĂ€ngre anstĂ€llningstrygghet kan erbjudas. Studiens syfte var att identifiera vilka faktorer som pĂ„verkar unga, vidareutbildade bemanningskonsulters organisatoriska engagemang till bemanningsföretag och klientföretag. Åtta bemanningskonsulter uthyrda pĂ„ heltidsuppdrag deltog i halvstrukturerade intervjuer. Materialet analyserades i en induktiv tematisk analys.

Interorganisatoriskt lÀrande : En studie kring ett lÀrarlags utvecklingsarbete

AbstractSkolor och utbildningsprogram behöver stÀndigt utvecklas. Ett steg mÄnga skolor tar Àr att organisera lÀrarna i arbetslag. Det samhÀlls- och yrkesliv eleverna utbildas för stÀller allt högre krav pÄ styrkor i att definiera och lösa problem i ett förÀndringsarbete, ofta i grupp. Regeringen betonar att entreprenörskap och entreprenöriella kompetenser Àr viktiga förmÄgor för framtidens samhÀllsmedborgare.Traditionellt har lÀrare utvecklat sin kompetens och undervisning sjÀlvstÀndigt. Att delta i arbetslag stÀller nya krav pÄ ett fungerande utvecklingsarbete.

Ledarskapsstilar ? Har du reflekterat över vem du Àr?

I forskningen har organisatoriskt lÀrande uppmÀrksammats, men inte institutionaliserats. Det organisatoriska lÀrandet pÄverkas i stor grad av nyckelpersoner vilket ledare och mellanchefer Àr. Organisatoriskt lÀrande styrs av det individuella lÀrandet vilket dÀrför har en stor betydelse i sammanhanget. Ansvaret för det individuella lÀrandet lÀggs oftast pÄ organisationens ledare och för ledares individuella lÀrande Àr reflektion och erfarenhet en avgörande faktor. DÀrför var studiens syfte att bidra till forskningen genom att undersöka hur kritiska situationer pÄverkat ledares lÀrande och bidragit till det individuella och organisatoriska lÀrandet.

Delad kunskap - dubbelt lÀrande. Kan anvÀndningen av e-post pÄverka organisatoriskt lÀrande?

Eftersom e-post Àr ett utbrett kommunikationsverktyg som inte sammankopplats med orga-nisatoriskt lÀrande i nÄgon större utstrÀckning, anser vi det vara ett praktiskt och teoretiskt intressant ÀmnesomrÄde. Syftet med uppsatsen Àr att visa om anvÀndningen av e-post kan kopplas till organisatoriskt lÀrande. Förutsatt att denna koppling kan göras undersöker vi hu-ruvida e-post bidrar till eller hÀmmar det organisatoriska lÀrandet och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt detta görs. Undersökningen utgÄr frÄn en litteraturgenomgÄng som beskriver kunskapsteori, lÀrande-teori och knowledge management. Vidare definieras e-postmediets egenskaper som kommu-nikationsverktyg.

1 NĂ€sta sida ->